Nivelul încrederii românilor în îmbunătățirea situației economiei naționale a înregistrat o ușoară creștere în primul trimestru, comparativ cu ultimele trei luni ale anului trecut, dar populația a devenit mai prudentă atunci când vine vorba despre disponibilitatea de cumpărare, conform GfK.
Studiul GfK „Climatul de consum Europa” a urmărit evoluția așteptărilor privind starea economică, veniturile și dorința de cumpărare în rândul consumatorilor din Austria, Bulgaria, Franța, Germania, Grecia, Italia, Polonia, Portugalia, Regatul Unit, Cehia, România și Spania. Cele 12 țări însumează circa 80% din populația totală a celor 27 de state membre ale UE.
Analiza arată că în ultimele trei luni țările UE au prezentat date economice foarte variate, iar cetățenii din diferite state evaluează situația economică din țara lor și propria lor situație într-un mod foarte diferit.
„La începutul anului 2012, Europa continua să traverseze o criză economică și financiară. Cu toate că pericolul acut pare să fi fost evitat de haircut-ul acordat Greciei, există încă îngrijorarea că țările UE vor aluneca din nou în recesiune datorită crizei economice susținute. În acest context, se pune și întrebarea dacă măsurile de austeritate dure implementate în momentul de față în toate țările UE sunt soluția corectă. Este cert că Grecia, Spania, Portugalia și Italia vor trebui să se ocupe inițial de datele economice negative. Măsurile de austeritate dure din aceste țări împiedică investițiile și determină cetățenii să nu facă cumpărături majore. Rămâne de văzut dacă consolidarea bugetelor dă rezultate, asigurând astfel mai mulți bani pentru investițiile pe termen mediu. Este cert că anul acesta, comparativ cu 2011, aproape toate economiile UE vor genera o creștere economică mai redusă”, se arată într-un comunicat GfK România.
În aceste condiții, consumatorii europeni reacționează divers. În timp ce în unele țări aceștia consideră datele economice și evoluția situației lor personale în lunile care urmează ca fiind pozitive, în alte țări populația speră prea puțin într-o îmbunătățire a situației lor în viitorul previzibil.
Conform datelor economice anticipate, creșterea economică în țările UE continuă să fie privită foarte negativ, dar comparativ cu ultimul trimestru al lui 2011, unele țări prezintă valori oarecum îmbunătățite.
România se află la jumătatea eșalonului între cele 12 țări analizate în privința așteptărilor, cu un avans ușor față de perioada octombrie – decembrie 2011, iar Germania este singura țară care înregistrează o valoare pozitivă a indicatorului calculat de GfK.
Germanii sunt europenii cei mai optimiști, iar pe locurile doi și trei se află Polonia și Austria. Consumatorii din țările lovite de criză, Grecia, Italia și Portugalia au făcut cea mai negativă evaluare a așteptărilor lor privind veniturile. Primul trimestru din 2012 nu a indicat nicio îmbunătățire a așteptărilor privind veniturile în Bulgaria.
„Cu toate că în Germania așteptările privind starea economiei au înregistrat o scădere considerabilă în perioada scursă de la jumătatea ultimului an, optimismul cetățenilor privind evoluția veniturilor proprii continuă să rămână foarte ridicat. Aceasta este în principal datorită situației economice stabile a societăților comerciale și a situației extrem de pozitive de pe piața forței de muncă. Ca urmare, consumatorii au așteptări mari de la negociatorii de salarii”, se arată în comunicat.
În privința dorinței de cumpărare, cea mai bună situație o au germanii, urmați de austrieci și polonezi, în coada clasamentului plasându-se Regatul Unit, unde cetățenii anticipează reduceri drastice ale cheltuielilor publice și creșterea impozitelor, alături de Grecia și Portugalia. Românii sunt ușor mai prudenți atunci când vine vorba despre disponibilitatea de cumpărare, comparativ cu perioada octombrie – decembrie 2011, arată analiștii.
GfK este una dintre cele mai cunoscute firme de cercetare a pieței din lume, cu peste 11.000 de experți și afaceri de 1,37 miliarde de euro în 2011.